fotka

Objem není všechno - Can-am Renegade 500

  • vydáno: 21.2.2011
  • autor: Matěj Oliva, Foto: Filip Tichý

Can-am Renegade není třeba dlouze představovat. Renegade přinesl revoluci do světa 4x4 a ukázal, že tyto stroje nemusí sloužit jen pro práci. Většina z nás ho ale zná v kubatuře 800, která drtivě převažuje. Nám se dostal do ruky kousek s menší motorizaci o objemu 500 kubíků. Bude menší motor stačit pro pořádné svezení?

Sponzor článku: Za zapůjčení strojů k testu i obětavý doprovod děkujeme společnosti Čtyřkolky Tišnov, dovozci čtyřkolek a veteránů. http://www.ctyrkolky-tisnov.cz/

K nerozeznání od 800

Na první pohled je pětistovka od většího sourozence k nerozeznání. Na druhý pohled ještě také a menší stroj prozradí až nápis na motoru. Celé chasis je tedy stejné jako u osmistovky. Design je hodně agresivní a čtyři čočky vepředu inspirovali už hodně výrobců. Náš stroj už měl najeto hodně motohodin a to dokonce v závodech, což na jeho vzhledu bylo samozřejmě znát. Kromě vyměněných gripů a řidítek se ale jedná o zcela sériový stroj.

Zpracování čtyřkolky je tradičně na vysoké úrovni, přestože už má za sebou řadu nehod a karambolů, plasty drží a nelámou se, ani na nich nejsou bílá místa po ohybech. Na stroji jsou obutá hliníková kola s jednoduchým designem obutá v našem případě do pneumatik ITP Holeshot. Podvozek má vepředu klasická dvojitá A ramena vyvedená v hliníku. Na zadní nápravě je typický systém pro Can-am, tedy vlečná ramena. Ta mají výhodu v kolmé dráze pružení kola, která má za výsledek vynikající stabilitu stroje při akceleraci. Jako slabinu Renegadu vidím chladič umístěný v přední masce, který je hodně na ráně a Renegade má díky tomu často problémy s přehříváním vinou ucpaného chladiče.

Za řidítky na jezdce nečeká žádný luxus, sedlo je celkem tvrdé a dá se na něm dobře pohybovat. Před řidítky čeká malý displej, který ukazuje základní věci, jako je rychlost, počet najetých kilometrů, motohodiny a trip. Displej je na své rozměry slušně čitelný. Po pravé straně krytu airboxu, který je na místě nádrže, která je umístěna vzadu najdete řadící páku s neutrálem, dvěma rychlostmi vpřed a zpátečkou.

Že se jedná o hybrid pracovní čtyřkolky a sportky Vám připomenou propojené brzdy ovládané buďto páčkou na řidítkách, nebo pedálem na pravé noze.

Sportka nebo pracák?

První zkušenosti s renegadem nás čekají v brodu. Renegade má náhon na všechna 4 kola s předním sistémem Visco-lock, který po krátké chvíli, kdy prokluzuje nezatížené kolo uzavře přední diferenciál a dokáže čtyřkolku dostat i z těžšího terénu. Obuté pneumatiky si s kluzkým povrchem díky měkké směsi dobře rozumí. Převodovka a variátor jsou s motorem dobře sladěny a čtyřkolka nemá ve výjezdech s výkonem žádný problém. Pořád ale sedíme na dvouválci, který přeci jen potřebuje otáčky. To je také první velký rozdíl oproti osmistovce, která má větší zátah v nižším spektru otáček.

Od brodu pokrařujeme po polních cestách. Tady je s Renegadem opravdu radost jet. Stačí držet plynovou páčku naplno a užívat si dobře fungující podvozek s nezávislým zavěšením. Typické pro Can-am jsou i brzdy, které mají tupější nástup, ale velice silný brzdný účinek. Na zmrzlém podkladu zasněžených cest jsem jel často ve smyku, nebo se zablokovanými koly při brzdění. Čtyřkolka se hodně uklidní po zapojení náhonu na všechna čtyři kola. To je ovšem celkem normální jev u všech pracovních čtyřkolek.

Na závěr vyjížďky po okolí Tišnova jsme dorazili k náspům dálnice třetí říše. Zde nás čekalo několik výjezdů i skoků. Do dlouhého prudkého kopce jsem se pouštěl s respektem, zasněžený kopec budil hrůzu. K mému překvapení s ním ale Renegade neměl velké problémy. Bylo jen třeba zatížit přední kola, která se odlepovala od země a držet plný plyn. Ve sjezdech je to stejné jako na pracovní čtyřkolce, stačí nesahat na brzdy, nechat přibrzďovat dvouválec a rychlost redukovat jen plynovou páčkou. Ovladatelnost Renegadu je každopádně vynikající. Ve skoku je cítit velká hmotnost stroje, takže je třeba dobře najet už na skok, protože ve vzduchu už se čtyřkolkou nic neuděláte. Podvozek zvládá dopady velice dobře, ale opět musíte mít na paměti, že vzadu je rozvodovka a ne řetěz, takže při dopadu musíte mít přidaný plyn.

Verdikt

Na úvod je třeba říci, že Renegade rozhodně není sportka a ani se jí neblíží, také bych se nepřikláněl k názoru, že je to "něco mezi". Renegade je plnohodnotný pracovní stroj se sportovním oplastováním a naladěním motoru. Ten se dá jednoduše nastavovat díky vstřikování a řídící jednotce s možností výměny palivových map. No a teď k motoru. Jsem názoru, že pětistovka dokáže v poměru ceny a výkonu nahradit dražší a větší osmistovku, jejíž potenciál řada jezdců nikdy nevyužije. pětistovkové Can-amy jsou u nás sice trochu exotické, ale importér má všechny díly i veškerý servis k dispozici, takže v tomto směru můžete být bez obav. Teď už záleží jen na vás, zda nutně potřebujete velký motor, nebo si užijete zábavu i s dvouválcovou pětistovkou která dokáže opravdu hodně.

Video

Další články z rubriky:



    Warning: file_get_contents() [function.file-get-contents]: php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name or service not known in /data/web/virtuals/306600/virtual/www/domains/quadweb.cz/system/content.php on line 4551

    Warning: file_get_contents(http://motomedia.cz/motodeniknovinkyostatni-redesign.php) [function.file-get-contents]: failed to open stream: php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name or service not known in /data/web/virtuals/306600/virtual/www/domains/quadweb.cz/system/content.php on line 4551
    Copyright © 2010-2016 quadweb.cz