fotka

Jak na zimní přípravu

  • vydáno: 3.1.2012
  • autor: Matěj Oliva

Máme za sebou vánoční svátky, při kterých je myšlenka na fyzičku asi to poslední, co nás napadne. Pokud to ale s ježděním myslíte vážně a nechcete v prvním závodě odpadnout ve třetím kole, měli byste na sobě začít pracovat. Jak na to jsme se byli podívat na trénink jezdců teamu Region Racing Lukáše Studeného a Michala Votroubka.

Jedním s tréninků nás proved Luboš Novák – osobní trenér Lukáše Studeného a dalších sportovců. Je aktivním atletem a hodně prvků z atletického tréninku přidá i do toho motokrosového. K dispozici je celá škála cvičebních metod Běhaci pásy, intervalový trenink a obrovsky sál na cvičení.

Z čeho se skládá trénink špičkového motokrosaře?

Záleží na trenérech, ale já zastavám metodu, že by jezdec mel být všestranný!! To znamená síla, rychlost, dynamika, silová vytrvalost, koordinace pohybu, frekvence a celková pružnost těla! To jsou důzežité atributy které musí trenér vzít v potaz a zdokonalovat.

Rozlišuješ nějak tréninkové metody pro motorkáře a čtyřkolkáře?

Mým sveřencem je Lukáš Studený který jezdí na čtyřkolce, ten má tréninky na sebe dělané. Žádného motokrosaře nemám, ale tréninky by se v určitých věcech podobaly, s každým z jezců bych si promluvil v které časti zavodů má problémy a s čím! To se snažím odstranit a zlepšit, aby se závodník cítil lépe a mohl více zabrat.

Jak často a intenzivně by měl jezdec, který chce jezdit závody trénovat?

Se svými tréninky a s posilovnou by měl 5x týdně! Den volna před závodem a den regenerace po závodě. . Dobrou pomůckou je sportestr, ale musi to mít hlavu a patu. Lukaš podstoupil Sportovni vyšetření u dokrota ve Ždáru nad Sazavou (sportovní doktor) který mu podle zátěžéveho testu nastavil hodnoty ve kterých se má pohybovat. Bez tohoto vyšetření nemá smysl používat sportest!!!

Je pro trénink nezbytně nutná posilovna, nebo se dá cvičit i doma, nebo v tělocvičně?

Já jsem zastánce, že posilovna je nutná v každém tréninku. Počínaje volejbalem končeje kuželkama. Doma je cvičení velice složité to si může dovolit jen zkušený cvičenec. Velice dobrá cvičební pomůcka a novinka která se opět dostává do popředí je Intervalový trénink, který vede u nás v posilovně moje partnerka Petra. Lukáš se ho pravideně učastni.

Prochází motokrosový trénink nějakým vývojem, nebo jsou metody stále stejné?

Hrozně zaleží na trenérovi, jak se zdokonaluje. Já hodně čerpám z atletiky kterou závodně dělám a využvívám k treninku koordinační žebříky, expandery jak silové, rychlostní, pásy na běhání. A velie dobrý je Intervalový trenink- jedná se o trenink s vastním tělem maximalně expander (guma ktera nám děla odpor), nebo lehké činky, tento trenink je koncipovaný na cele tělo.

Důležité v tomto treninku je to, že se při něm používá časovač, kde se nastaví časy a podle toho cvičime. příklad nastavi se 30 vteřin cvičeni a 10 vteřin pauzy a při každém dokončení nám ten časovač zapípá, tak se o to nemusíme starat a hlidat čas. Takto máme třeba 9 kol na celé tělo. Po každých 2 týdnech se trénink změní, jak obsahem cviku, tak čas práce a odpočinku, tak počtem kol!! Tento trénink je vynikajici na fyzičku, kapacitu plic, urychluje metabolismus. Takto nápadný trenink máme díky mé partnerce Petře Sedláčkové, která se o nás takto pěkně stará v tomto treninku. Děkujeme

Jakých chyb se jezdci nejčastěji při tréninku dopouštějí? Vetšinou je to horši držení těla, špatná technika cvičeni a zkrácenost svalů při protahování. Ale tyto problémy jsou u 90 procent navštevníků posiloven a bežné populace. Je lepši si na to domluvit trenéra aby tyto chyby odstranil.

Jaký je nejlepší doplňkový sport k motokrosu?

Kontrolované posilování celého těla, běhání,plavání, strečink, popřípadě intervlový trenink.

Pokud chce jezdec začít s kvalitním a intenzivním tréninkem, jak na to? Je nutné mít trenéra, nebo může přípravu zvládat sám?

Jak na to?? hlavně si vybrat trénéra, který mi bude pasovat a bude všestraně zaměřený, to je důležité, ta všestranost!! Trenér se stará o vše, o treninky, o intenzitu tréninku a složeni tréninku. Trenéra je nutnost mít, jestliže sportujete na této urovni, jako Lukáš!! bez trenéra je to velice složité, sám to vím z vlastní zkušenosti z atletiky. Sestavovat si treninky, hlídat serie opakovaní a techniku je naročné a vyčerpává to, lepší aby to trenér vše dělal a hlídal a sveřenec se soustředí jen na to, aby odcvičil jak má.

Je třeba nějak upravovat trénink pro sezonu a zimní přípravu?

Ano je to nutné. V období klidu, kdy se nezávodí jako je zimní připava, tam se získá ten nejvetší objem treninku ( posilovna), běhání, ze kterého se pa udržuje a těží po zbytek sezony.

Další články z rubriky:


    Novinky na SKUTRMANIA.CZ
    Novinky na QUADWEB.CZ
    Novinky na OFFROADWEB.CZ
    Copyright © 2010-2017 quadweb.cz