fotka

Rallye Dakar 2013 – Nové tratě a málo Čechů

  • vydáno: 10.12.2012
  • autor: Matěj Oliva

Do startu dalšího Dakaru už stříháme metr, takže je načase podívat se, komu budeme moci fandit a jaký vlastně nadcházející Dakar bude. Bohužel se u nás stále projevuje finanční krize a na startu mnoho Čechů neuvidíme. I tak ale máme před sebou rozhodně zajímavý závod, který opět nabídne nové lokality Jižní Ameriky.

Trasa

Start závodu je i tentokrát v Peru. Konkrétně v metropoli Lima, která Dakaru připravila důstojné prostředí. Dál bude závod pokračovat po západním prostředí Jižní Ameriky směrem k jihu. Následně se stočí na čtyři etapy do Argentinského vnitrozemí, aby mohla finišovat opět na pobřeží ve třetí zemi – Chile. Cíl závodu bude dvacátého ledna v metropoli Santiago de Chile.

Quady

Po několika letech neuvidíme na startu ani český quad. O vítězství se tak poperou pravděpodobně opět Argentinci, jejichž hegemonii by mohli narušit Poláci Laskawiecz se Sonikem. V kategorii quadů také platí nová pravidla. Na startu od nadcházejícího Dakaru smí stát jen stroje osazené jednoválcovým motorem do 700ccm v případě sportek, nebo víceválcem do 1000ccm v kategorii 4x4. Na startu tak uvidíme v podstatě jen stroje Yamaha Raptor, sem tam Can-am a Honda a jedna E-ATV.

Motorky

Několik posledních Dakarů se továrny pustily naplno do téměř oficiálního „honu na KTM“. Letos budeme zvědaví především na tovární team Hondy, která připravila velice zajímavý speciál na základě endura CRF. Největší hvězdou Hondy je jednoznačně Helder Rodriguez, kterému budou krýt záda další zkušení jezdci.

Dalším velkým hráčem v soutěži značek je Husqvarna s Jordi Viladomsem v sedle. Druhým velkým favoritem v sedle itaslké značky je Jona Bort Barreda. Nejvýše postaveným jezdcem Yamahy bude David Custeau. Barvy Sherka bude stejně jako v loňském roce hájit Alain Duclois. Hlavními favority závodu jsou ale jednoznačně několikanásobní vítězové v sedle KTM – Marc Coma a Cyril Despres. Loni vyhrál Dakar právě druhý jmenovaný a oranžová továrna dělá vše pro to, aby stál na nejvyšším stupínku znovu. Nejvýše postaveným netovárním jezdcem je pak nezdolný Švéd Pal Ullevalsetter a Slovák Svitko.

České barvy budou mít na startu rovněž své zastoupení v podobě tradičního účastníka posledních let – Honzy Veselého na Yamaze a navrátilce Davida Pabišky na stejné značce.

Kamiony

Nejsilnější českou disciplínou byly vždy kamiony. Naší největší nadějí je opět Aleš Loprais, který ale letos nemá ideální podmínky. Nepodařilo se totiž dostavět nový Jamal, takže se na start postaví se starší Tatrou. Favoritem závodu je Gerard De Rooy s Ivecem, který bude ale znovu hnán teamem Kamaz, jehož jedničkou je pro letošek Nikolayev. Ve hře bude ale samozřejmě i Marcel Van Vliet z teamu Veka, Hans Stacey s druhým Ivecem a doufejme, že i Martin Kolomy s Tatrou. S Liazem pojede Jaroslav Valtr, Marek Spáčil a Vlastimil Vildman. Se zbrusu novou Tatrou Fenix pojede Marcel Schoo.

Auta

Tradičně zajímavá bude kategorie aut i když opět bez české účasti. Jezdci udělali pár změn a uvidíme nové teamy a nové obsazení. S nejnižším startovním číslem pojede Nasser Al Attyah v Bugyně. S Toyotou se pokusí na výborné výsledky navázat De Villiers. Vítězství bude obhajovat Stephane Peterhansel s továrním Mini Countryman. Tomu bude sekundovat další vynikající jezdec Nani Roma. Do Bugyny překvapivě usedl i Carlos Sainz. Mezi favority sice nepatří, ale diváky je sledován velice ostře polský skokan na lyžích Adam Malysz s Toyotou.

Další články z rubriky:


    Novinky na SKUTRMANIA.CZ
    Novinky na QUADWEB.CZ
    Novinky na OFFROADWEB.CZ
    Copyright © 2010-2017 quadweb.cz