fotka

Rozhovor s novým předsedou - Jan Zácha

  • vydáno: 20.10.2014
  • autor: Otázky podával: Dan Pejzl

Jan Zácha alias Čůza se po závodních tratích pohybuje většinu svého života a tak není divu, že po odstoupení Jardy Faktora z funkce zástupce čtyřkolek na Autoklubu ČR, byl drtivou většinou hlasujících na portálu Quadrace.cz zvolen jako více než důstojný nástupce. Krátce po volbě jsme probrali pár zajímavých témat.

Možná můžeme na začátek uvést, co vlastně řeší zástupce čtyřkolek na AČR a jak může ovlivnit dění ve čtyřkolkovém sportu?

Úplně na začátek musím říct, že moje funkce na autoklubu je vlastně něco jako mistr v kolbence. Nikomu se nemůže zavděčit. Šéfové mu nadávají a dělníci taky. Úplně hlavni zástupce je přidělený autoklubem pro sajdy, čtyřkolky a motoskjering je Přemek Hájek, takže jsem vlastně ten, co mu do toho kecá za naše zájmy.

Co by se tedy v tomhle smyslu dalo v našem spotu vylepšit nebo napravit?

Myslím, že pro čtyřkolky toho asi nejvíc můžou udělat sami jezdci. Pro jednání s autoklubem je samozřejmě nejdůležitější členská základna, pro kterou se závody pořádají. Takže jezdit na závody!!! Vždyť MČR by mělo být pro jezdce to nej. A samozřejmě pro ty nejlepší je to reprezentace na mezinárodních závodech. Bohužel ten boom čtyřkolek je už pryč a na závodech se nás asi v současné době těžko sejde třeba padesát jezdců. Ale i tak pořád je nás dost, jen kdyby ti, kteří závodí na různých pohárových a hobby závodech, vyrazili na mistrák a nebáli se, že to nezvládnou. To je taky jeden z důvodů, proč jsou čtyřkolky tak trochu opomíjený sport třeba proti sólo motorkám. Třeba sajdy jsou teď na tom trochu líp, ale taky byly roky, kdy jich na mistráku bylo třeba šest.

Jak často se mění osoba zástupce ve funkci?

Já na tuhle funkci nastupuju po Jardovi Faktorů, který s tím skončil na vlastní žádost. A to, že jsem to já, vlastně vymysleli jezdci v referendu. Kolem závodů se motám vlastně celý život od krajského přeboru až po mistrák světa - jako jezdec a hlavně jako mechanik.

Co se třeba povedlo Jardovi Faktorovi během jeho působení na AČR?

Jarda třeba dokázal prosadit třídu čtyrkolkářských dědků, teda veteránů. A jednoduché to taky nebylo. Teď se taky chystají nějaké změny, ale nebudu předbíhat. Hlavně musíme vymyslet, jak dostat na závody mladé a dorostence - třídu junior 1 a 2, protože je třeba, aby byli taky nějací následovníci těch Lišků, Tušlů a Císařů.

Dají se nějak jednoduše shrnout důvody, proč MMČR v quadkrosu nebo i cross-country jezdí tak málo jezdců oproti amatérským závodům stejného zaměření?

Na hobby závodech se sejde jezdců víc. Je to dané trochu tím, že tyhle závody jsou většinou taková krajová záležitost a tak to vlastně na ty závody nemají tak daleko, startovné bývá nižší a ani technické nároky nejsou takové. Jen to prostě je takový okresní přebor. Bohužel, jak já říkám, jsou jezdci, co to jedou proto, že mají prostě pohár, i když se jich sejde pět ve dvou třídách. Jsou na bedně a hotovo. Ale uvidíme. Letos se na mistráku krásně bojovalo i o místa v hloubi startovního pole a bylo to zajímavé. Takže znova apel na jezdce - jděte do toho! A vemte za vzor třeba Jardu Nováčka. Ten ve svých 66 letech jezdí i po sloučení veteránů s mistrákem na většinu závodů.

Co vaše sportovní kariéra, svezete se ještě s Jawou příští rok?

No a já jestli to dovolí zdraví, tak snad příští rok taky ještě vyrazím, a nechám se povozit od jawky po závodech. U nás doma to vlastně jinak nejde. Oba s Martinou se už zas nemůžeme dočkat nové sezony!

Další články z rubriky:


    Novinky na SKUTRMANIA.CZ
    Novinky na QUADWEB.CZ
    Novinky na OFFROADWEB.CZ
    Copyright © 2010-2017 quadweb.cz