fotka

Kladivo na Tušla - Speciál Yamaha 450

  • vydáno: 9.3.2011
  • autor: Matěj Oliva, Foto: Martin Novotný

Minulá sezona byla hodně dramatická a velkou roli v ní hrála technika, která Martina Lišku dvakrát zradila a rozhodla o zásadní bodové ztrátě na Davida Tušla, který nakonec zvítězil. Letos Martin nechtěl nechat nic náhodě a místo produkční Yamahy 450 R se rozhodl postavit speciál na základě motoru z motokrosové Yamahy.

Základní výhodou nového motoru je vyšší výkon při nižší hmotnosti. Pokud ale trochu vidíte i do světa motorek, víte, že motokrosová Yamaha je tak trochu jiná. Má totiž sání vpředu a výfuk vzadu. To udělalo italským stavitelům rámu dost vrásek, protože je třeba vyřešit airbox, který se musí vměsnat pod nádrž a zároveň zamotat svody tak, aby se vešly okolo rámu. Rám bylo nutné upravit také kvůli vychýlení hnacího řetězového kolečka, které je jinde než na sériové Yamaze.

Komu připadá, že se jedná o prostý experiment, je rozhodně na omylu. Yamahu stejné konstrukce jede v letošní sezoně Cuprie – jeden z nejlepších evropských jezdců. Nový motor by měl přinést kromě úspory hmotnosti a vyššího výkonu i lepší vyvážení čtyřkolky. Nádrž byla také celkem oříšek, bylo třeba pořídit speciální hliníkový kus s čerpadlem. Všechno má ale samozřejmě i své stinné stránky. Motocyklový motor není dimenzován na pohon mnohem těžší čtyřkolky a to se projeví i na jeho životnosti, která nebude nijak velká.

Čtyřkolku ale samozřejmě nedělá jen rám a motor. Na Martinově Yamaze je řada racingových dílů především americké produkce. Ramena dodala firma Houser, jedná se o osvědčené díly, které prostě fungují. Zadní osu dodala firma RPM, jsou na ní obuta kola a pneumatiky ITP. Jednou z nejdůležitějších součástí čtyřkolky je podvozek, o ten se postaral Bob Fox, vzadu je centrální jednotka Podium X, vpředu pak lehké vzduchové tlumiče Float X Evol. O lepší brzdný efekt se stará přední pumpa Beringer.

Ke zlepšení ovládání a především omezení únavy jezdce slouží řidítka Fasst, tlumič řízení Precision a tyč řízení Houser. Všechny ochranné kryty a nášlapy dodal Pro Armor. Zajímavé je sedlo, které má protiskluzovou úpravu od Quad techu. Vše bylo samozřejmě třeba uvédst do patřičného designu. Po dlouhých diskuzích bylo rozhodnuto pro černé plasty a bílý rám. Martina teď čeká soustředění v Itálii s konečným laděním stroje a pak už začátek krosové sezóny, ze které vám budeme přinášet pravidelné reportáže.

Další články z rubriky:


    Novinky na SKUTRMANIA.CZ
    Novinky na QUADWEB.CZ
    Novinky na OFFROADWEB.CZ
    Copyright © 2010-2017 quadweb.cz